Portmotorisering

Portmotorisering

Nedfelt portmotorisering

FAAC S800H/FAAC 750

Elektrohydrauliske slagport-motorer montert under hengslingsakslen under bakke nivå (skjult motorisering)

Dette er ganske enkelt den beste motorisering som finnes. Vi anvender FAAC-S800H elektro hydrauliske motor for denne eksklusive løsning. Nedfelt i bakken under hengslingsakslen monteres en hydraulisk jack. Et enkelt mekanisk system, hvor bevegelige deler smøres hver gang porten går. Vi anvender samme type hydraulikkolje som annvendes for hydraulikksystemer i fly, som fungerer optimalt helt ned til -40 C°. Motoren fås også i en utgave som gjør det mulig å slå opp portbladet 180°. En løsning som kan gi ekstra plass i en trang gårdsplass. Denne motorisering er usynlig og lydløs, og kan drive portblader med vekt helt opp til 800kg /stk. Vi har svært gode erfaringer med denne løsningen. Det første av denne type anlegg satte vi opp i 1993 og det fungerer stadig problemfritt.

FAAC S800-h

FAAC 750

 

 

 

 

Utenpåliggende motorisering

FAAC 391E

Elektromekaniske slagport-motorer, synlig vri-motor, montert på portstolpene.

Denne elektromekaniske motoren er installert på en lang rekke anlegg i Norge. Med denne type motor er det mulig å motorisere et eksisterende portanlegg forholdsvis enkelt. Den anvendes også hvor sidehengte garasjeporter skal motoriseres. Denne motoren er BUS-basert og har innebygget elektroniske & mekaniske endestopp.

IMG_0061

Skyveport

FAAC 741/721C/844

Skyveportmotor med magnetisk endestopp.

Disse motorene benytter normalt tannhjul og tannstang for drift av porten. Det kan også anvendes kjededrift. Motoren er utstyrt med justerbar enkeltplate-clutch  som justeres slik at klemfare unngåes. Motoren har magnetiske endestopp og elektrisk anti-klem sikring. Styreelektronikken har innebygget gangportfunksjon, myk start og stopp.

FAAC 721C

 

 

 

 

Sikkerhet mot lukking

FAAC BUS fotocelle & FAAC FGI kjøretøydetektor

Det kreves sikkerhet mot at porten ikke kan lukke mot noe(n), under lukking. Vi anvender fotoceller mellom portstolpene.For slagporter monteres fotocellene på utsiden av portbladenes slagområde, for skyveporter monteres fotoceller på begge sider av portbladet.

I tillegg til dette kan man legge en kjøretøydetektor i veibanen på den ene eller begge sider av porten, for ekstra sikring eller for automatisk åpning.

Dersom avstanden mellom portbladerne er mindre enn 3 cm må man i tillegg montere klemsikringslister. Overlappsflenser er derfor ikke å foretrekke på automatiske porter. Alle våre portmotorer er utstyrt med justerbar motorkraft og/eller clutch-prinsipp som gjør at farlige klemsituasjoner ikke skal kunne oppstå.

BUS Photocells

FAAC Kjøretøydetektor

 

 

 

Lyd- eller lysvarsling

FAAC XL24L varsellampe

Portens bevegelser må varsles enten med lys eller lydsignal. Vi kobler ofte inn denne funksjonen slik at de eksisterende portlampene blunker mens porten går. Dette uansett om disse er styrt fra et skumringsrelé.

 

Nødstopp

Det er påbudt at motoriserte portanlegg utstyres med en lett tilgjengelig NØDSTOPP-knapp som stopper enhver bevegelse umiddelbart.

Det over nevnte sikkerhetsutstyret er det som kreves for at porten skal kunne opereres innenfor det gjeldende regelverk (motordirektivet).

Det er imidlertid ingenting i veien for å påbygge en høyere grad av sikkerhet enn det foreskrevne.

Våre FAAC-portmotorer har alle en innebygget gangport-funksjon, som gjør bygging av en separat gangport i utgangpunktet er unødvendig. For skyveporter fungerer det slik at fra egen gangportimpuls åpner porten bare delvis, ca. 1,2m. For dobbelfløyede slagporter åpner kun det ene portbladet.


Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Campo requerido

Campo requerido
Campo requerido